Friday, April 23, 2010

YTN CSR











ok aku taw program csr YTN bersama orang asli dh lame habis. tp now baru nk buat review. haha. anyways, program ni best giler. firstly coz tanggung jawab yg tnb bagi dkat scholars ytn dpt kitorg jalankan dgn tanpa banyak masalah. tu yg penting. even though ni event first kitorg bersama tp alhamdulillah semua bagi kerjasama. dgn fasi2 yg dedikasi, biro2 yg saling bantu- membantu and aku yg cheer up eeqa bila masa die tension ( die ckp )

tp yg paling penting programme ni dpt sampaikan mesej and ubah persepsi manusia terhadap orang asli. korg mesti tau pasal setereotypes. contohnya macam 

A : "org sarawak tinggal atas pokok ke?"

B: (happened to be a sarawakian) "haah aku naik rumah pakai lif tiap2 hari"


im not saying that this is literally true but ini yg diconvey ke 'sana' tiap2 hari. kalau x masakan budak2 yg well- educated dkat uni pun still tanye soalan yg same. x tau diorang being sarcastic ke ape, tp changes are needed here.

ape aku nk cakap kat sini, persepsi terhadap org asli kene diubah. bermula dari aku lah. hahaha. seyesly b4 programme start aku quite nervous, first time dealing dgn diorang. mcm mane mknan klau ade allergic, klau gaduh mcm mane nk settle. mentang2 bhagian keselamatan. tgk aku fikir yg bukan2 even b4 aku start buat programme ni. tp bila first time aku jumpe diorang, x mcm yg aku fikir. diorang comel2. (sbab aku jage pendaftaran peserta perempuan) and yg boys hensem2 bak kate makcik makanan 'yanie'. 

and lots of things, diorang punctual, x banyak masalah. dgr cakap. and pandai2 aku tgk. cakap pun sopan santun. 

2ndly, aku hepi sbab relationship dgn scholars ytn lain jadi lbih kuat. kalau mcm sbelum ni aku nampak phero aku snyum, die snyum balik. nampak thiru pun same. tp now bile dh buat kerja sama2 ni dh boleh gelak2 and aku dh boleh ejek die bile arsenal kalah anytime nanti. mane x nye tiap2 minggu meeting, problem semua kongsi same2. sampai malam last meeting tu bile 4 fasi perempuan x dpt join, ade ajk yg bermuram durja. haha scholars je yg tau. biarlah rahsia. and hopefully lpas ni kite jadi lbih rapat and buat programme yg lain same2. 

last but not least im hepi for the whole team in making this dream a reality. good job guys.


Disediakan oleh;

Zulfadhli Bin Zahudin

Biro xXx

No comments: