Monday, August 10, 2009

panas aku ni..~

dunia skarang ni dh makin kucar kacir..dgn gaduh pasal sape nak conquer sape..
sape lagi layak...ini kwsan aku, ini kau punya...dgn sikap pesimistik org yang kononnya x boleh bergaul dgn kaum lain katanya...dgn org yang bila dgr org lain fasih cakap omputih ckit trus dicop 'poyo', dgn org yg ckp omputih tapi x pandai ckp mother tongue nya, dgn org yang pandai ckp opmutih berapi2 tapi muet fail..mcm2 lah..ini semua masalah yang common melanda negara kita ni...kalau korg rajin tgk kat youtube byk video pasal rusuhan itu rusuhan ini...masalahnya, mmg malaysia negara demokrasi dan demonstrasi merupakan medium negara2 maju untuk mengamalkannya..tapi org cakap demonstrasi secara aman, bukan merusuh. dah aku x nak komen pasal ni..lagi aku sakit hati..the thing is bila semua yang kite buat ni berasaskan politik..inilah masalahnya..spatutnya aktiviti kita lah yang mencorak politik...

dah 50 lbih tahun negara malaysia ni merdeka..kalau korg ingat balik mmg cukup skejap tempoh 50 tahun tu..igt lame ke...x..kalau portugis jajah negara kita lagi lame, dgnbelanda lagi...dan bayang kan kerajaan melaka tu berapa ratus tahun baru runtuh???kita baru 50 tahun..so kalau dari skarang kita x hargai kemerdekaan dan keharmonian negara kita ni, bila lagi...jgn nanti kita xde tahun ke-60 untuk sambut kemerdekaan!aku x nak benda ni terjadi..aku sayang Malaysia..sbab tu aku blajar kat malaysia..aku sayang malaysia..sbab tu aku crk awek org malaysia..aku syg malaysia, tapi baju aku, kasut aku, laptop aku, selipar aku..semua barangan import..FIKIR2 kan lah..

dulu aku mase form 2 ade join satu aktiviti pelajar2 sarawak..aku dan rakan2 dipilih buat satu sketch untuk MERDEKA celebration..seluruh skolah di sarawak ade collaboration..tapi center stage nya aku and rakan2 aku lah, time tu diorang form 4 kot..aku sorg je form 2..kitorg dilantik melakonkan watak2 ketua2 kaum di malaysia nak tuntut kemerdekaan negara malaysia..aku dapat Tunku Abdul Rahman..aku rasa bangga..selepas latihan berminggu2 akhirnya kitorg pun perform..dpan Chief Minister Sarawak..and aku rase kemuncak ialah time 2006 aku jadi pembaca ikrar hari kebangsaan peringkat kebangsaan di kuching sarawak...ye, time bace tu Pak Lah pun ikut cakap ikrar aku..Agong je x..hehe..tapi kenangan manis lah sbab aku di treat special...siap ade satu kereta khas untuk pick up aku dari satu lokasi ke satu lokasi..ade driver, elaun mahal...popular!bukan itu yg aku nak..aku cuma nak berbakti untuk negara Malaysia yang tercinta!!!


zulbrodon,
23.02

4 comments:

Alyxis said...

yup2..risau bila fikir budak2 zaman sekarang punye attitude..hurmm...even me pun masih dlm kategori yg terkontang-kanting tatau arah tuju lg..hehehe..

bangga2 jadi kawan kamu. bangga jugak jd rakyat malaysia..
:)

Nadia Khamis said...

agree!! I'm totally pro-Malaysia dulu,kini dan selamanya...

Zu--LfADh..^li--->>suCEsS said...

haha..btul ika..
hrs bangga jadi rkyt malaysia..
tp kdg2 ade exception untuk pizza jugak
:)

Zu--LfADh..^li--->>suCEsS said...

nadia mmg patriotik..
bgs2..hehe..